Fotonovinarstvo je upotreba
fotografija u suradnji s izvještavanjem o vijestima u medijima, kao što su
tiskane novine, časopisi, televizija, vijesti i internet izvještavanja. Fotonovinarstvo
svojim fotografijama priča priču u tisuće riječi iskazujući sreću, tugu,
slobodu, ratno stanje, blagdansko veselje, rasizam, prirodna bogatstva i neke
od slika. Fotografija je dugo
postojala (u dnevnim novinama), ali bio je prisutan otpor prema uvođenju color
fotografija, pod izgovorom da ona daje niži nivo poruke od crno-bijele fotografije.
Kada je i Times prije desetak godina prešao na color fotografije, ona je
konačno pobijedila. Fotografije se u novinama objavljuju od 1880. godine.
Tada su popularni časopisi kao što su National
Geographic i Berliner Illustrierte
Zeitung fotografije koristili za ilustraciju. Danas je fotonovinarstvo sastavni dio našeg života. Fotografije nalazimo svuda, u politici, kulturi,
umjetnosti i sportu. Veoma je značajna za
masovne medije baš zbog toga što je njihova zadaća istinito i točno, pošteno i
uravnoteženo obavještavati javnost o trenutnim zbivanjima. To je jako teško
postići riječima bez neke fotografije, jer upravo ona upotpunjuje prikaz
zbivanja o kojem se govori i bez nje vijest nije dovoljno uvjerljiva, a
niti potpuna. Za dobru vijest u fotografiji brinu se fotoreporteri-novinari
koji sa publikom komuniciraju fotografijom. Posao fotoreportera nije nimalo
lagan, jedan fotoreporter mora biti dobro obaviješten o trenutnim zbivanjima te
znati procijeniti događaj. Fotonovinarstvo
slikom priča vijest. Ipak da ne bismo poistovjetili fotografa koji snima fotografije za osobne iskaznice, vjenčanja i
ostale prigode, novinarski fotograf je osoba s darom zapažanja neobičnih
situacija, karakterističnih ljudskih pokreta i mimike, svega što mi nevješti ne
vidimo. U novinama, kad se fotografija koristi i kao ilustracija, ona teži
biti vijest. Ponekad je toliko rječita
da uz nju ne treba tekst. Svaki je dobar fotoreporter svjestan zadatka da slikom mora pogoditi bit
vijesti, ne misliti na estetiku, nego samo na sadržaj. Fotoreporter je novinar
sa fotoaparatom čija je slika upečatljivija od riječi. Tehnologija štampanja
novina dugo nije bila u stanju da reproducira fotografiju. Fotografija nije
ilustracija, nije prateći dio natpisa u novinama, nego bi morala sadržati
samostalnu ili bar dodatnu informaciju. Fotografija daje potpunu uverljivost
izveštajima, intervjuima i reportažama, a doprinosi kredibilnoj identifikaciji
autora komentara. Fotoreporter mora imati sva znanja novinara i mora biti
temeljit, uporan i agresivan. Biti fotonovinarom nije lako jer
ova karijera nosi brojne probleme i nedoumice. Ali, njihove fotografije ostaju
kao vizualni dokaz prikazane priče. Samo fotografije dobra reportera
preživljavaju jednokratnu uporabu, a tvorcu omogućuju neprolaznost u
umjetnosti. Rijetki su oni kojima je to uspjelo. Fotografije se vide i
shvaćaju kao nepromjenjiva istina. One nas vizualno povezuju s pričom i pomažu
naše identificiranje s njom. Fotonovinari su odgovorni za dokumentiranje društva
i očuvanje njegove povijesti. Rasprava o fotonovinarstvu je medijski bilno
tretirana, a sukladno tome je profesionalna etika poprimila veliku pozornost
stručnjaka. Brojne su dvojbe kroz koje prolaze fotonovinari kako bi nam
donijeli fotografije, kako bi nam približili daleke svjetove i dirnuli nam srce
i humanost, ono što je u svima nama isto. Fotografije se koriste kao točan i pouzdan
dokaz značajnih događaja. Ideja fotonovinarstva kao profesije je
stara samo nekoliko desetljeća. Na fotonovinare se oslanjamo svakodnevno. Kako
bi ljudi bili točno informirani fotonovinarova je primarna dužnost vizualno
izvješćivanje o značajnim događajima,, s temeljnim ciljem vjernog prikazivanja
događaja. Kamera u rukama obrazovanog i dobro informiranog fotografa donosi
fotografije nspornih saznanja o svijetu u kojem živimo. Stoga, ignorirati
fotonovinarstvo znači ignorirati povijest.
Nema komentara:
Objavi komentar